Cover

The game of life is a game of boomerangs.


Our thoughts, deeds and words return to us


sooner or later with astounding accuracy. Florence Scovel Shinn

Interview with Linda in "Poduzetnik" magazine

"Poduzetnik" magazine published in their December 2019 issue an interview with our Linda Poščić Borovac. They talked about her vision of doing business, social responsibility, excellence and membership in the "Hope Club".

 

"METODA FRUSTRACIJU NA STRANU"

Linda Poščić Borovac za sebe kaže da je jednostavna i sretna žena koja je naučila cijeniti svaki trenutak sa onih malo dobrih ljudi (i u poslu i životu uopće). "Supruga sam, majka, prijateljica, kolegica, predsjednica uprave, autorica, mentor…KOJOJ JE STALO! Sve moje životne uloge su važne. U svima živim kreativno, pozitivno, predano, odgovorno, duhovito, nikad ravnodušno ni samodopadno. U svima živim u skladu sa mojim vrijednostima, i pazim da moja djela prate moje riječi. Uglavnom, volim taj svoj integritet i volim ljude sa integritetom. Stvarna sam, autentična, konkretna, pozitivna i iskreno zahvalna suprugu, kćerima, obitelji, prijateljima, kolegama, partnerima i svim dragim ljudima koji čine, i dio su vedrine mojih dana. To sam ja, i još „malo“ više od toga."

Kada i zašto ste započeli svoje putovanje u svijet poduzetništva?

Moje putovanje u svijet poduzetništva je započelo devedesetih godina, a na njega me poveo  moj otac. On je preko 40 godina živio svijet brodova, brodske opreme i kompleksnih sustava na brodu. No, ubrzo nakon što me poveo na to putovanje i uveo u svijet, da se slikovito izrazim, raznih morskih „nemani“, ali i jedinstvenih zvijezda zbog kojih još uvijek volim biti „dio“ te priče, moj je otac, nažalost i otišao iz njega.

2015. godine primili ste prestižnu nagradu Stevie Award for Women in Business, 2018. dobili Platinastu Hermes nagradu za kreativnost u kategoriji Company Branding. O čemu se radi?

Stevie Award jedna je od najvećih i najprestižnijih svjetskih nagrada u poslovnom svijetu, nagrada koja se dodjeljuje za „izvrsnost u poslu“, zaistaknuta postignuća i doprinose tvrtki i pojedinaca diljem svijeta. U konkurenciji je te godine bilo više od 1.300 poslovnih žena iz 26 zemalja svijeta, od Australije, Novog Zelanda, Kanade pa do europskih, azijskih i, naravno, najviše američkih priča, od liječnika, marketinških stručnjaka, tehnoloških tvrtki… Značaj nagrade je bio tim veći kad se uzme u obzir da se žiri sastojao isključivo od stručnjaka, žena predsjednica i vlasnica uspješnih svjetskih tvrtki čiji je nimalo lak zadatak bio iz velikog broja nominacija izabrati one najkvalitetnije, kojima smo, eto, i mi pripali, u dvije kategorije, i to jedini iz Europe.

Ovakva nagrada je tada, a i danas vrijedna potvrda da smo na pravom putu i dodatna motivacija da nastavimo unositi inovativnost u naš rad. Stevie je bio vjetar u leđa, dojmljiva činjenica da smo dobili nagradu koju su prije nas dobivale tvrtke kao što su Apple, IBM, You Tube, E-Bay, Michelin…

Steve je bio i poticaj da nastavimo dalje, pa smo za svoj projekt „Crocon Case – A business jungle survival kit“ osvojili 2018. godine i Platinastu Hermes nagradu za kreativnost u kategoriji Company Branding. Nagrada Hermes, u potrazi za talentima visokih standarda izvrsnosti , iza koje stoji Association of Marketing and Communication Professionals (AMCP), međunarodna organizacija od nekoliko tisuća marketinških, komunikacijskih, PR i medijskih profesionalaca, postala je jedna od najvećih takve vrste, čak i služi kao mjerilo u toj industriji. Neki od dobitnika platinaste nagrade prošle godine uključuju tvrtke Walt Disney, Harvard Business School, Hilton, Mercedes-Benz, National Geographic, PepsiCo, Yamaha, Raytheon i mnoge druge, pa zaista možemo reći da smo se našli u društvu koje pobuđuje strahopoštovanje.

A kao jedini dobitnik platinastog Hermesa iz Hrvatske iznimno smo ponosni što smo našu malu zemlju stavili na kreativnu mapu svijeta, posebno još iz razloga što nam marketing, dizajn i slične kategorije nisu „core business“ .

Ljudi kojima ste okruženi često naglašavaju da Vi i vaš tim uistinu živite društveno odgovorno poslovanje. Što to konkretno znači?

DOP je praksa koja prožima naše poslovanje i život općenito, no taj pojam osobno volim drugačije nazivati jer ga smatram stanjem uma, filozofijom, a ne nekim projektom koji ima definiran početak i kraj. Oni koji su upoznati s našim načinom razmišljanja znaju na koliko različitih fronti živimo naš DOP. Od naše uporne borbe da podsjetimo na važnost i vratimo zaboravljene ljudske odnose i vrijednosti u poslu kroz naš kreativni brend, do nepokolebljive podrške udruzi Happy ThinGS Academy, pa do personaliziranih rođendanskih poklona, božićne tradicije „Pohvali svog kolegu“ ili jednostavne vedre jutarnje kave s tim istim kolegama…DOP je zaista nešto što živimo i želimo živjeti, a ne nešto što je sada trendy pa ga „provodimo“ pod svaku cijenu.

Kao tvrtka koja je vođena primjerom, a ne samo pričom, godinama činimo sve što je u našoj moći da kreiramo inspirirajuću atmosferu i pozitivnu, njegujuću okolinu, kako u uredu, tako i izvan njega. Kroz nažalost negativne trendove dehumanizacije posla i nestabilnih vremena, ono što nas sve ove godine tjera dalje uvijek su posebni individualci i tvrtke koje dijele naše vrijednosti i naš duh. Tako smo već godinama kao tvrtku u timu „Dobra Hrvatska“, a kao pojedinac sam i ponosni član Al-UM-MNI KLUBA AUTORA, koje povezuju slične težnje, promišljanja, učenja, a to je puno više od onoga što nazivamo interesi, to je „klik dobrih ljudi“ i njihov pozitivan utjecaj na zajednicu.

DOP-u, smo čak ove godine posvetili i naš kalendar i na svojstveni način izrazili tu našu filozofiju i osjećaj. Svaka izvrsna tvrtka zna da cilj njezinog putovanja treba biti „stvaranje smisla“, ostavljanje tragova,…kroz razne dobrobiti i pozitivne utjecaje, a ne isključivo zarada kao osnovni pokretač. Emerson je davno lijepo rekao „Ako nemate bogato srce, bogatstvo je ružan prosjak“.

Bili ste nominirani za Ženu godine 2016.  Je li neophodno da su učinkoviti menadžeri i vođe uspješnih timova članovi “Kluba nade”?

Biti nominiran među svega pet žena, čak i u ovoj maloj Hrvatskoj, sama je pobjeda. Naći se među jednom svjetski poznatom modnom dizajnericom, jednom uspješnom i nagrađivanom direktoricom turističke zajednice, jednom direktoricom najgledanijeg informativnog programa u zemlji, te jednom redateljicom i scenaristicom čiji se film našao i u utrci za Oscara, nije samo čast i ponos, to je puno, puno više od toga! To je prepoznavanje i pobjeda stvaranja, truda, nadahnuća, upornosti, strasti…

Što se tiče „Kluba nade“ (kojeg sam i u jednom mom članku spomenula), apsolutno DA. Ja sam svaki dan u potrazi za novim članovima tog kluba, za novim poslovnim superherojima. Ne zovu se oni Superman, Batman, James Bond, Iron man…i sl., poput poznatih filmskih heroja, ali ono što sigurno imaju zajedničko je pozitivan um, optimističan stav i srčanost. I ne spašavaju oni nikakav svijet u fantastičnim filmovima da bi okončali svoju potragu, ali spašavaju moj (naš) poslovni svijet, moj (naš) poslovni dan svojom vrhunskom predanošću poslu, zapanjujućim entuzijaznom, neupitnom odgovornošću i potpunim davanjem sebe u onome što rade. 

Možda zvuči tako obično (da ne kažem očito) i normalno. No, ako malo dublje promislite o svom poslovnom danu, uvidjeti ćete da takvih izvanrednih ljudi (čitajte: superheroja), koji svjesno promišljaju o svom ponašanju i svojim radom čine i Vaš posao boljim, smislenijim, pozitivnijim, plemenitijim, uspješnijim… ni vi u toku dana nemate baš puno. Zato ih i ja volim zvati „superheroji“ (samo ovi moji nisu izmišljeni, već su stvarni). Svi oni su članovi „Kluba nade“, svi oni su prije svega razlog zbog kojeg će netko vjerovati u ljudsku dobrotu.

U današnje vrijeme, osobno smatram, kada Vam netko kaže da ste prvenstveno dobar čovjek, od veće je vrijednosti i veći je kompliment od bilo koje funkcije, pozicije, zvanja,… to danas znači da ste uistinu rijetkost, da ste izuzetno važni, da zaslužujete da se neumorno priča o vama, da vam se od srca zahvali, da vas se poštuje, jer ovaj svijet činite boljim.

Sudjelovali ste na konferenciji Bisnode4EXcellence 2019 te govorili o pozitivi i humoru u ozbiljnom biznisu. Kako je zapravo danas biti poduzetnik, susrećete li se s frustracijama te što onda činite s njima?

Poziv da sudjelujem na Bisnode4Excellence konferenciji ove godine kao govornik bio mi je istovremeno i veliko iznenađenje, ali i velika čast. Umjesto klasične prezentacije, odabrala sam formu razgovora s voditeljem u želji da svoju priču ispričam što opuštenije i prirodnije, pa je tako bilo zanimljivih pitanja, razmjene mišljenja i, ono najvažnije, smijeha. Publika je na samu tematiku i atmosferu tijekom razgovora reagirala izrazito budno, što je meni osobno jako drago.

Pričalo se o našoj metodologiji, načinu na koji svakodnevno funkcioniramo kao tim, interno i prema van, načinu na koji se suočavamo s onim manje ugodnim situacijama i vrijednostima koje cijenimo. Predstavili smo našu metodu „Frustraciju na stranu“ te u konačnici uspjeli dokazati da si samo istinski snažna i ozbiljna tvrtka može dozvoliti luksuz rada kroz humor i igru, jer kada tvrtka, kao i pojedinac, ima ono pravo samopouzdanje, karakter i stil proizašlo iz gotovo tri desetljeća iskustva, onda se nema čega bojati.

Ako se čovjek raduje životu i zna se našaliti na svoj račun (i frustraciji), onda se može i u sasvim bezizglednim (besmislenim) situacijama igrati/zabavljati. Što je slučaj apsurdniji, to je jača naša kreativa i smijeh. Ponekad nam se u danu servira pravi koktel za frustracije, od hrpetinu robotskih, besmislenih, „not human work anymore, system is doing this“ emailova, ili pak s druge strane „nula bodova“ (čitaj: nikakvih) odgovora/podrške/javljanja (kada vam trebaju) od strane državnih institucija, ali zato istovremeno njihove neupitne „jednosmjerne ulice“ u kojoj ste lišeni glasa kada je pitanje podmirenja 1001-og nameta, preko agresivnih, arogatnih, nekulturnih sugovornika, plus neplaćenih računa, krivih narudžbi, potvrdi, isporuka, informacija, do „ne možeš vjerovati“ izjava, lijenih i neodgovornih uhljeba i „pacijenata“, besmislenih Zakona, pravilnika, izvještaja, a tek lansiranih medijskih „neprobavljivih gluposti“, …Uglavnom, frustracija je popularna kao nikad do sad. I upravo u tom njenom nepokolebljivom razdoblju mi je iscrpljujemo našom kreativom i maštom i ne damo joj mira, te pojedine nastale „slučajeve“ slažemo u knjigu zvanu „Frustraciju na stranu“. O detaljima iste možda nekom drugom prilikom.

Sve u svemu, čovjek ne mora biti medicinar ni ljubitelj igara (dovoljno je „svega“ nešto malo životnog iskustva) da shvati da je ova naša igra zdrava stvar (preporučujemo je svim našim dragim poslovnim partnerima).

Što radite kad ne radite u Croconu?

Volim i čuvam one ljude s kojima se brzo dogovaram, sporo grlim i najduže smijem.  Takvi su mi neprocjenjivi. I uvijek ostavljam nekoliko otvorenih prozora za dobru misao, za sunce, za vjetar, za čuda….dok se nastojim čuvati nebitnog, upoznavajući sebe…